søndag, september 12, 2010

Eventyrlysten


I Qatar i fjor.

Det klør i fingrene. Jeg ønsker å oppleve så mye og jeg vil helst gjøre det nå med en gang. India er egentlig et land jeg aldri har tenkt på som et land jeg MÅ til, men det er likevel et veldig interessant reisemål som jeg gleder meg til!

India er et land som er så langt ifra vår norske kultur som det går an. Kastesystemet, hygenen, klærne, maten og religionen. Det er virkelig interessant og jeg gleder meg til å oppleve dette på nært hold.

Det skal nok bli utfordrende å se de store forskjellene mellom fattig og rik. Folk kaster spøla på gata kun for at de kasteløse skal få en jobb... Heldigvis er det noen tiltak som skal gjøre at de i de lavere kastene eller de kasteløse skal få et bedre liv. Det er for eksempel satt av et visst antall prosent jobber i staten til disse, og på noen universitet er hele 75% av studieplassene reservert. Dette er både urettferdig og kjempebra! :)

Jeg synes kastesystemet er langt, langt unna hva vi i vesten har blitt oppdratt til å tro og mene. Vi er opplært til å mene at alle er like og har de samme mulighetene, og kastesystemet er virkelig langt unna denne ideen. Grunnoven til India sier derimot det samme, alle er like og har de samme rettighetene. Selv om kastesystemet ble offisielt forbudt i 1950, lever det fortsatt. I nord mer enn i sør. Gleder meg til å lære om kastesystemet, gleder meg til å prøve å forstå det og snakke med mennesker om hvordan de opplever systemet.

Uansett, det skal bli utrolig utfordrende, spennende og lærerrikt! Gleder meg! Kun to uker igjen :)


I Qatar i fjor.

Angående eventyrlysten; det klør i fingrene etter å oppleve alle land i verden (nesten). Skulle gjerne ha tatt meg et år og kun reist rundt, opplevd Kina, Japan, Australia, USA, land i Afrika, land i Sør-Amerika og Mellom-Amerika, generelt mange land. Klarer ikke å bestemme meg for hvor jeg vil mest, vanskelig å prioritere. Jeg vil oppleve utypiske-land, hvor ting er helt forskjellig fra Norge og vår kultur. Hadde jeg vært tøff nok, ville jeg ha dratt ut i jungelen og bodd med personer som ikke vet hva en mobil er. DET hadde vært et interessant kultursjokk! :D
Jeg drømmer om å gjøre noe som de to norske som haiket fra Norge og til Cape Town, tenk på alt du møter på, alle menneskene du blir kjent med og alt det de kan vise deg som du ikke ville ha fått opplevd uten deres hjelp!

Jeg sier ikke at jeg kun vil oppleve urbefolkninger og kultursjokk, men uansett hvor man drar (nesten) vil man oppleve en kultur som er anderledes enn i Norge og det er spennende uansett. Mat er en prøvelse for meg som er så kresen og så vidt liker norsk hvitost, men jeg vil likevel dra rundt for å oppleve matkulturen også. Jeg vil prøve, selv om jeg kanskje ikke liker det.

Uansett hvor jeg drar håper jeg at jeg kan bli kjent med lokalbefolkningen, for det er den beste veien til å oppleve kulturen. Selv om man drar til standard turistplasser, kan man oppleve kulturen på nært hold om du blir kjent med okalbefolkningen eller bare prøver å finne "ukjente" plasser.

Jeg vil ut å reise, ut å oppleve, ut å lære!

Ingen kommentarer: