fredag, oktober 08, 2010

I Manipal

Vi ankom Manipal i gaar etter aa ha kjort en forferdelig kjoretur. Taxi-sjaaforen var helt gal, forsto ikke et ord engelsk, kjorte som en idiot og vi ble bare irriterte paa han. Ikke en saa god start paa dagen med andre ord.

Da vi endelig kom frem (i live utrolig nok), motte vi noen studenter og saa ble vi plassert paa hostellene. Vi fikk vel mildt sagt sjokk... Til og med de indiske studentene reagerte paa hvor daarlig vi jentene maatte bo. Det kunne derimot ha vaert verre, men vi var slitne og vi hadde hatt en ikke saa moro start paa dagen som sagt, saa alt ble egentlig verre enn det kanskje faktisk var.

Pga dette kom saa klart savnet etter hjemme sigende paa, men det ble litt bedre utover kvelden.
Ogsaa ble det litt verre igjen, men saa gikk det bra. hehe
Vi er 3 personer med kjaerester, og jeg er den eneste som ikke er vant med avstandsforhold. Det gjor kanskje det at savnet kommer fortere og kanskje er sterkere for min del. Gleder meg utrolig mye til aa komme hjem, men jeg gleder meg ogsaa utrolig mye til aa oppleve alt jeg skal oppleve de kommende 6 ukene!

Fikk laane pc-rommet for aa lage en presentasjon som vi fremforte for de indiske studentene i sted. De lo og synes presentasjonen var baade moro og interessant. Vi fikk tusen sporsmaal og vi maatte synge nasjonalsangen vaar. Moro!

Natta
Jeg og Maren la madrasser paa gulvet inne paa rommet til Hanne og Kristin, kun for aa vaere flere paa et rom, kun for aa fole oss trygere. Jeg fikk ikke vifta paa meg, saa jeg holdt paa aa renne vekk! Etter 4 timer med proving og feiling, maatte jeg flytte madrassen slik at jeg kom under vifta. Da sovnet jeg fort!

Selv om standarden ikke er saa mye aa skryte av gaar det likevel bra. Studentene er kjempetrivelige og tar oss med paa middager og viser oss rundt. Fjoraarets studenter har derimot satt standarden, vi ble nemlig tilbudt en ol kl 1200 i gaar morges.. hehe Vi takket pent nei.

Tilbake paa skolebenken
Etter litt daarlig sovn var vi paa skolebenken i dag tidlig, skulle vaere med paa en forelesning om reporting and writing. Men vi forsto fort at det ikke var slik vi var vant med i Norge. Foreleseren stilte vel 15 sporsmal til studentene om parlamentet, ministere etc og det var alt som skjedde i den forelesningen. I tillegg til veeeldig mye braak, for sene studenter osv. Vi hadde jo sett for oss litt mer strengt opplegg, men "Morning Miss/Madame" osv, men den gang ei. Faktisk mer lik oss nordmenn enn vi trodde, kanskje litt mer braakete. Vi braaker ikke saa mye paa dette nivaaet (hoyskole)!

Naa sitter vi paa biblioteket, her er det nemlig air-condition, saa her trives vi. Venter paa at en forelesning skal begynne naa kl 1430. Skal se paa dokumentarfilmer som studentene har laget.

Reiseplan fremover
Jeg og Andreas begynnner aa faa en saann ca reiseplan naa:
# Auroville/Pondicherry i 4-5 dager
# Goa i en uke
# Mumbai i en uke
# Jaipur i 3-4 dager
# Agra i 2 dager
# Varanasi i 2 dager
# Delhi i en uke

Skal ikke kun vaere oss to paa alle disse plassene, i baade Goa, Mumbai og kanskje Jaipur skal vi reise med nesten alle i klassen. Og saa skal vi mote en god del igjen i Agra eller Dehli.

Helsestatus: Ingen har vaert syke, kun engangstilfeller paa samtlige, men ingen har vaert sengeliggende! Og det, det er bra det!
Kun litt vondt i halsen pga en daarlig blanding av air-condition inne og varmen ute.

Ingen kommentarer: