fredag, oktober 01, 2010

Bangalore, ny kræsj og masse annet!

Infosys i Bangalore: campus
Vi kjører Tukk-Tukk!

Red Fort

Nå er jeg i Bangalore. Tok flyet hit i dag tidlig fra Delhi. Tok ca 3timer. For et KAOS det er på indiske flyplasser. For et dårlig system og for en treghet. Aldri vært borti lignende. Vi måtte vise frem billetten til han i døra, de i check-in, de i security, en gang til i security, ved boarding skranken, til fyren som åpnet døren til bussen og sist, men ikke minst; fyren som sto rett ved flyet.. Vi har funnet ut at grunnen til dette er at det er så mange indere, og for at mange skal få jobb, finner de på slike tulljobber. Og ikke nok med det, i security brukte vi minst en halvtime. De scannet sekkene, så kjørte de de inn igjen og så ut, og så måtte vi vise innholdet, så måtte vi få stempel. Ting tar tid i India!
Etter å ha endelig ankommet Bangalore, dro vi til hotellet for å legge fra oss, og så tok vi taxi til Infosys. Her fikk vi masse kaker og drikke. Fikk en fin omvisning rundt om på campus. KJEMPEFINT! Eget basseng, tennisbane, basketballbane, volleyballbane osv, for ansatte. Er noen som bor der korte opphold. Campus inneholder ca 50 hus hypermoderne. Rett ved siden av ligger slummen, svært kontrastfylt!
Jeg og Maren er så heldige å få bo hos en norsk familie som Maren kjenner her i Bangalore. Så nå sitter vi her i et stort og fint hus, har dyner og tilgang på basseng osv. Livet er deilig!

Det har skjedd mye de siste dagene. I går (torsdag) var vi i et område som er bygd av britene. Dette området er svært fint og veldig vestlig iforhold til Old Delhi. Tenkte å ta oss en tur til President-boligen osv, men vi ble advart mot at det kunne være/bli opptøyer der. Dommen for hvem som eier et område skulle falle. Det kunne med andre ord bli opptøyer mellom muslimer, hinduer og et annet "parti".

Da vi dro for å spise middag rett ved en moske, møtte vi hundrevis av soldater. Folk har fått fri fra jobb og skole i går og i dag, kun fordi myndighetene har vært redde for opptøyer. Heldigvis har vi ikke opplevd noe. Middag spiste vi på en muslimsk resturante, var kjempegodt! Kelneren klarte å huske 12 bestillinger uten noen problemer.
På vei hjem skjedde det noe mer dramatisk. Kristin, Hanne og Einar sin Tukk-Tukk veltet midt på hovedveien! Tukk-Tukk er en liten trehjuls- motorisert sykkel. Heldigvis gikk det bra. Da har vi opplevd to kræsj på 3 dager!
Når det gjelder fattiigdom og tigging, har vi opplevd dette også i det siste. Barn under 10 år kommer bort til oss og har en baby på armen. "No mum, no dad. We need to eat. Please sir, please miss!" Veldig trist, men man er aldri sikker på om det er lureri eller sant. Og gir man til en, kommer det hundre. Dessverre.

Der er jo voksne tiggere også, og de er skumle! De har gjerne blod rennende nedover pannen, stygge kjøttsår i leggene og de ser helt neddopet ut. Det er virkelig ekkelt, prøver så godt jeg kan å ikke se. Da blir det nok lettere mentalt.

Har det med andre ord veldig bra, maten er overraskende god og jeg trives. Har hundre myggstikk, til og med et under fotbladet, men ellers bra!